تفاوت بین دستگاه تزریق پلاستیک و دستگاه فرایندی

دستگاه تزریق پلاستیک و دستگاه فرایندی دو دستگاه بسیار مهم در صنعت پلاستیک هستند. این دستگاه ها در فرآیند تولید

توسط مدیر سایت در 10 خرداد 1403

دستگاه تزریق پلاستیک و دستگاه فرایندی دو دستگاه بسیار مهم در صنعت پلاستیک هستند. این دستگاه ها در فرآیند تولید اجزای پلاستیکی برای مصارف مختلف از جمله قطعات خودرو، لوازم آشپزخانه، لوازم التحریر و ... به کار می‌روند. در اینجا به مقایسه و توضیح تفاوت دستگاه تزریق پلاستیک و دستگاه فرایندی پرداخته می‌شود.

دستگاه تزریق پلاستیک: این دستگاه برای تولید قطعات پلاستیکی به شکل جامد به کار می‌رود. در این دستگاه، مواد پلاستیکی در کانون دستگاه شناور می‌شوند. پس از آماده شدن مواد، با فشار دهی به آن‌ها از طریق مجموعه‌ی دیگری از اجزای دستگاه به داخل فضای داخلی قالب ریخته می‌شوند. سپس با یک فشار سیال به داخل استوانه‌ی قالب وارد می‌شوند و قالب با توانایی خود به شکل نهایی تنظیم می‌شود. پس از خنک شدن، جدا شدن قالب و خارج شدن تولیدات از دستگاه، قطعه پلاستیکی ساخته شده را به دست می‌آوریم.

دستگاه فرایندی: این دستگاه برای تولید مواد پلاستیکی نرم به کار می‌رود. در واقع، دستگاه فرایندی مدلی از دستگاه تزریق پلاستیک است که در آن، ماتریس مایعی (که به عنوان ماده‌ شیمیایی برای ایجاد پلاستیک استفاده می‌شود) در داخل یک جایگاه نگه‌داری می‌شود. سپس با اعمال فشار دادن به این ماتریس، آن را به بیرون از دستگاه فرستاده و به شکل نهایی تنظیم می‌شود. بعد از خنک شدن، ماتریس به عنوان مواد پاسخ‌گو به کنترل کیفیت برای حفظ ابعاد نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین دو دستگاه اساسی تولید قطعات پلاستیکی، دستگاه تزریق پلاستیک و دستگاه فرایندی چندین ویژگی مشترک در قالب سازی، ریختن و خنک شدن تولیدات دارند. با این حال، این دو دستگاه دارای تفاوت‌های قابل توجهی در پردازش مواد پلاستیکی هستند و برای کاربردهای مختلفی در صنعت پلاستیک به کار می‌روند.



"1. تعریف دستگاه تزریق پلاستیک و دستگاه فرایندی (پلاستیک، فرم دار شدن، تزریق، دما، فشار

دستگاه تزریق پلاستیک یکی از دستگاه‌های صنعتی است که برای تولید محصولات پلاستیکی به کار می‌رود. این دستگاه به صورت اتوماتیک عمل می‌کند و شامل چندین بخش است. فرایند تولید محصولات پلاستیکی با استفاده از این دستگاه شامل چند مرحله می‌باشد.

در مرحله اول پلاستیک به صورت توده‌ای در دستگاه قرار می‌گیرد. سپس با استفاده از نیروی فشار، پلاستیک به شکل هندسی مورد نظر کاندیدا تبدیل می‌شود. این مرحله با نام فرم دار شدن شناخته می‌شود.

در مرحله دوم، پلاستیک فرم داده شده به داخل دستگاه تزریق پلاستیک قرار می‌گیرد. در این مرحله از دما و فشار بالا برای قالب گیری محصول استفاده می‌شود. ابتدا پلاستیک با دمای بالای گرمایی (بین ۱۸۰-۳۲۰ درجه سانتی‌گراد) ذوب شده و پس از آن با فشار بالا به قالب حامل کاندیدا تزریق می‌شود.

در مرحله سوم، پلاستیک در قالب به شکل مورد نظر جا گرفته و جامد می‌شود. سپس محصول از داخل قالب خارج شده و با استفاده از دستگاه خنک کننده، سریعا خنکانده می‌شود. در نهایت، محصول تمیز شده و آماده بسته بندی و واردات به بازار می‌شود.

استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک باعث کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت محصولات می‌شود.باوجود اهمیت این دستگاه در صنعت تولید، بسیاری از تولیدکنندگان سعی می‌کنند بهبود فناوری در دستگاه تزریق پلاستیک داشته باشند تا تولید کار ایمن تر و هوشمندانه با بهبود کارایی و دقت بیشتر داشته باشد.



"تفاوت دستگاه تزریق پلاستیک و دستگاه فرایندی (پلاستیک، تزریق، فرایند

دستگاه تزریق پلاستیک و دستگاه فرایندی (پلاستیک، تزریق، فرایند) دو دستگاه متفاوت هستند که هر یک با استفاده از روش های مختلفی، مواد پلاستیکی را به شکل های مورد نظر تولید می کنند.

در دستگاه تزریق پلاستیک، مواد پلاستیکی به شکل دانه های کوچک در ظرفی به نام هاپر قرار گرفته و در اثر گرمایش به شکل مایع تبدیل می شوند. سپس با استفاده از فشار بالا، ماده پلاستیکی به داخل قالبی که در دستگاه قرار دارد تزریق می شود. بعد از تزریق، شکل خواسته شده بر روی سطح قالب خنک شده و به شکل نهایی خود از قالب جدا می شود.

در دستگاه فرایندی، ابتدا مواد پلاستیکی به شکل پودر در دستگاه قرار گرفته و در اثر گرمایش به شکل ذوبی به دست می آید. سپس با استفاده از فشار بالا، ماده پلاستیکی به داخل قالبی که در دستگاه قرار دارد ریخته می شود. بعد از اینکه پلاستیک خنک شد، شکل نهایی خود را به خوبی از قالب جدا می کند.

با توجه به تفاوت روش های استفاده شده در دستگاه تزریق پلاستیک و فرایندی، دو دستگاه به منظور تولید قطعات پلاستیکی با شکل ها و اندازه های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، در صنعت خودرو سازی، دستگاه تزریق پلاستیک برای تولید قطعات کوچکی مانند قطعات موتور و دستگیره های در دسترس است، در حالی که دستگاه فرایندی برای تولید قطعات بزرگی مانند پنجره های خودرو استفاده می شود.



تفاوت بین دستگاه تزریق پلاستیک و دستگاه فرایندی با کلیدواژه های پلاستیک و فرایندی

دستگاه تزریق پلاستیک و دستگاه فرایندی هر دو به عنوان دستگاه های تولید صنعتی و ماشین آلات پر کاربرد در صنعت پلاستیک شناخته می شوند. هر دو دستگاه در فرآیند تولید اشیاء پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند،‌اما تفاوت هایی نیز بین آنها وجود دارد.

دستگاه تزریق پلاستیک یکی از پرکاربردترین دستگاه های تولید قطعات پلاستیکی است. در این دستگاه،‌ پلاستیک هایی با درجه حرارت بالا، به کمک یک مولد آماده شده و سپس توسط یک پیستون به داخل قالبی فشرده می شود تا شکل و شمایل قسمت خود را بخشید. تزریق پلاستیک به دلیل عملکرد سریع، نیاز به کارگردانی کم و صرفه جویی در هزینه های تولید، به عنوان یکی از بهترین روش های تولید قطعات پلاستیکی شناخته می شود.

دستگاه فرایندی نیز یک دستگاه تولیدی است که برای تولید و پردازش قطعات پلاستیکی استفاده می شود. در فرآیند تولید دستگاه های فرایندی،‌ قطعات پلاستیکی به صورت چرخشی و تحت فشار آماده می شوند تا بتوان آنها را با فرایندهای مختلف، مانند برش، تراش، یا حرارت دادن، پردازش کرد. دستگاه فرایندی به دلیل اینکه صرفه جویی در انرژی و مازاد توان در پردازش قطعات پلاستیکی مزایای قابل ملاحظه ای دارد.

اگرچه دو دستگاه تزریق پلاستیک و فرایندی هر دو برای تولید قطعات پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند،‌ اما تزریق پلاستیک از فرایند فشرده سازی برای تشکیل قطعات پلاستیکی استفاده می کند. برای دستگاه فرایندی به دلیل تنوع بیشتر ویژگی های قطعات پلاستیکی،‌ فرایندهای مختلفی برای پردازش استفاده می شود. همچنین دو دستگاه تفاوت دیگری نیز در قسمت های کنترل پروسه های تولید و همچنین توانایی های مختلف در تغییر شکل قطعات پلاستیکی دارند.

در نهایت، با توجه به دو دستگاه فوق، می توان گفت که دستگاه تزریق پلاستیک معمولاً برای تولید کالاهای مشابه و در حجم بالا به کار می رود، در حالی که دستگاه فرایندی بیشتر برای تولید قطعات پیچیده با ویژگی های متفاوت و در حجم کمتر استفاده می شود. در هر صورت، هر دو دستگاه برای تولید قطعات پلاستیکی در صنعت مفید هستند و در انتخاب بین آنها با توجه به نیاز و هزینه ها باید کارخانه ها و مشاغلی که در آنها استفاده می شوند، این انتخاب را انجام دهند.



عملکرد دستگاه تزریق پلاستیک در مقایسه با دستگاه فرایندی با کلیدواژه های تزریق پلاستیک و فرایندی

در حال حاضر تولید قطعات پلاستیکی برای صنایع مختلف یکی از مهمترین فرآیندهای صنعتی است. تولیدات پلاستیکی می‌تواند به واسطه کم هزینه بودن و همچنین خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی پلاستیک از جمله خواص خوب در برابر آب، خوردگی و حرارت، در بسیاری از قطاعهای صنعتی نقش اساسی داشته باشد.

دستگاه تزریق پلاستیکی و دستگاه فرایندی هر دو دستگاهی هستند که برای تولید قطعات پلاستیکی استفاده می‌شوند. اما در مقایسه با هم، دستگاه تزریق پلاستیکی در مدت زمان کمتری قطعه پلاستیکی مورد نظر را تولید می‌کند. این دستگاه به این صورت عمل می‌کند که به وسیله یک ماده پلاستیکی، قالب‌ها را پر کرده و سپس با استفاده از یک پیستون، پلاستیک را فشرده کرده تا قطعات پلاستیکی شکل مورد نظر را بگیرند.

از طرفی دستگاه فرایندی یک دستگاه دیگر است که برای تولید قطعات پلاستیکی به کار می‌رود. در این دستگاه، پلاستیک برای چرخش بر روی یکی از محورهای دستگاه قرار می‌گیرد و با یک ولوم هوا، ماده پلاستیکی را به شکل قالبی روی محور مورد نظر می‌چرخاند. سپس پلاستیک در مکان‌هایی که باید به وسیله یک نوک گرم تراش می‌شود و اگر قطعات اضافی وجود داشته باشد، آن‌ها با استفاده از یک ماشه برداشته می‌شوند.

در مقایسه با دستگاه فرایندی، دستگاه تزریق پلاستیکی برای تولید قطعات پلاستیکی با دقت بیشتری استفاده می‌شود. همچنین، با داشتن استفاده از یک پیستون برای فشردن پلاستیک، قطعات پلاستیکی با دقت بیشتر و خواص برتری تولید می‌شوند. به علاوه، به دلیل عدم نیاز به تراش کردن محور پلاستیک، دستگاه تزریق پلاستیکی هزینه کمتری را برای تولید قطعات پلاستیکی پرداخت می‌کند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هزینه دستگاه تزریق پلاستیکی بیشتر است و در نتیجه باید در نظر گرفت که پروژه ای که قرار است از آن به منظور تولید قطعات پلاستیکی استفاده شود میزان هزینه را برای خرید دستگاه تزریق پلاستیکی در نظر گرفته شود.



مزایا و معایب دستگاه تزریق پلاستیک در مقایسه با دستگاه فرایندی با کلیدواژه های مزایا، معایب، تزریق پلاستیک و فرایندی

دستگاه تزریق پلاستیک و دستگاه فرایندی هر دو از دستگاه‌های بسیار مهم در صنعت پلاستیک هستند که هدف آن‌ها تولید قطعات پلاستیکی با کیفیت بالا در حداقل زمان ممکن است. هر دو دستگاه مزایا و معایب خود را دارند، اما با توجه به نوع مصارف، یکی از آن‌ها انتخاب خوبی خواهد بود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب دستگاه تزریق پلاستیک در مقایسه با دستگاه فرایندی با کلیدواژه های مزایا، معایب، تزریق پلاستیک و فرایندی پرداخته می‌شود.

از مزایای دستگاه تزریق پلاستیک می‌توان به سرعت بالای فرآیند تولید و دقت بالای تولید اشاره کرد که این باعث کاهش زمان تولید و هزینه برای صاحبان کار می‌شود. به علاوه، این دستگاه به دلیل دارا بودن کنترل الکترونیکی، دقت در تزریق مواد را بیشتر کرده و به تنظیم دمای سریع دستگاه کمک می‌کند. به علاوه، تزریق پلاستیک در مقایسه با دستگاه فرایندی، دارای هزینه کمتری برای نگهداری و تعمیر می‌باشد.

به عنوان یک معایب، دستگاه تزریق پلاستیک برای تولید بعضی قطعات به دلیل نامناسب بودن پایه و یا رنگ، مناسب نیست. همچنین، نیاز به فضای بزرگتری برای نصب و استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک نسبت به دستگاه فرایندی وجود دارد که باعث می‌شود تزریق پلاستیک به محیط کار پیچیده تر تبدیل شود.

دستگاه فرایندی نیز در صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث ایجاد قالب گردیده فیبر های پلی‌استر سفید به نسبت کمتری می‌شود. بنابراین، با استفاده از این دستگاه، می‌توان قالبهای پرتقاضا را با یک فرآیند ساده و کم هزینه بسازید.

از معایب دستگاه فرایندی، می‌توان به عدم دقت بالا در تولید و پرهزینه بودن تعمیرات اشاره کرد. با توجه به اینکه دستگاه فرایندی دارای بعضی قطعات پیچیده و مشکلات تعمیر و نگهداری اضافه است، رفع مشکلات بسیار سخت تر و گاهی اوقات باعث تأخیر در تولید مواد خواهد شد.

در نهایت، انتخاب بین این دو تکنولوژی به دلیل نیازهای محصول بوسیله تولید کنندگان تعیین می‌شود. در صورتی که تولید قطعات پلاستیکی با دقت بالا ، کاهش هزینه و بهره‌وری بیشتر مهم است، دستگاه تزریق پلاستیک بهترین گزینه خواهد بود. به علاوه، در صورتی که قصد تولید قالبهای پرتقاضا را دارید و دقت بالای تولید برای شما مسئله نیست، دستگاه فرایندی گزینه بهتری خواهد بود.


ماشین تزریق پلاستیک

منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن